"חבלי משיח"°(1) - חוצפא יסגא, שע"י ההתעוררות הדמיונית לחפש אור־חדש° שעוד לא נגלה להם, יאבדו רבים את דרכם במושגים של ציורי°המוסר° הרגילים, וימצאו רבים שיעזבו הדרך הישרה בהליכות־התורה°, ויזידון לְהַשְׁנָיָה דת ודין, מפני שהכוחות כבר הושפעו להתחזק ע"כ קבל גם הרע את חלקו, והאור הטוב לישר הנתיבה עוד טרם הופיע [עפ"י ע"א ב ט קנב]. "חבלי משיח" - כאשר הכוחות המגבירים את הרוחניות המכשירים למדת משיח־בן־דוד°, וכוחות בקשת חוזק לאומי, חמרי, ויתר מכשירי החיים הכלליים, שהם הכשרת משיח־בן־יוסף°, משתמשים בערבוביא מצרת הגלות ומקוצר הדעות ופיזור הכוחות, הם חבלי משיח <הכוללים חבלי שני משיחים, "אשר חרפו אויביך ד', אשר חרפו־עקבות־משיחיך°", שתי העקבות של תרין משיחין> [עפ"י מ"ר 96]. חבלי משיח - זמנם - המשך הזמן, העובר בין ההופעות המיוחדות המרוכזות בכנסת־ישראל°, עד שיופיע אור תפארת־ישראל°, לדעת כי שם־ד'° נקרא עליה [א' פ]. חבלי משיח הרוחניים(2)- יסורין° גדולים שמסבבת בראשיתה התנועה של הכח הפועל מהמחשבה הבהירה המתחיל להזריח על המחשבה הנמוכה, כשמתבגר הדור והיחיד, (כי אז) הרי באה דחיפה גדולה המכריחה לסדר את כל השלובים° של המחשבות במערכה° התחתונה, <(כי) הסדר של שילובי המחשבות כמו שהם במבט הבהיר של המחשבה העליונה החפשית והרחבה, שונה הוא לגמרי ממה שהוא בהמחשבה הנמוכה, אע"פ שהיא משתלשלת ויורדת מתולדות תולדותיה של שלובי העליונה הנשגבה> [עפ"י קובץ ד טז]. חבלי משיח הרוחניים - החבלים הרוחניים° שבהכרח יבואו בתגבורת התביעות לבצר את החומריות שנעזבה הרבה במשך הגלות°[מ"ר 99]. חכמה משיחית - אור החכמה המשיחית - החכמה° ברום מעלתה הנשמתית°הפנימית°, "והריחו°ביראת־ד'°" [עפ"י ע"ר א קלט]. חמורו של משיח°(3)- הנטיה לעניני החומר הלאומי [מ"ר 99]. "טולא דכופתא דחמריה" - חמריה - הנטיה לעניני החומר הלאומי, המחשיכה ומונעת את ההתעלות הרוחנית° ויוצאת בזעף גדול, עד כדי להתפשט בנטיה חומרית יתירה ובלתי הגונה כלל לישראל - הכופתא, הנטיות הגסות° שהן חרפת האדם גם באומות העולם, הן גורמות לעשות טולא, להחשיך את המאורות הצחות השכליות הנובעים ממקורה של תורה°[עפ"י שם]. חרוף עקבות משיח ד'(4) - ◊ בנתוק הטבע° וכל מסבותיה מצורת הצפיה, הנתבעת בכל חומר שאלת הדין מנפש כל חי לפני כסא משפט־עליון° (יש מחרוף עקבות משיח° ד') [עפ"י אג' ג כא].
סנהדרין צח:, דרך ארץ זוטא פרק י, ושם בנחלת יעקב "צרות רעות ורבות המתרגשות לבוא לעולם בעקבתא דמשיח זנות בושה ועזות". ויזידון לְהַשְׁנָיָה דת ודין - בדניאל ז כה: "וְיִסְבַּר לְהַשְׁנָיָה זִמְנִין וְדָת".
דחיפה וכו' המכריחה לסדר וכו' השלובים של המחשבות במערכה התחתונה וכו' מסבבת יסורין גדולים וכו' חבלי משיח הרוחניים - בקבצ' א קא סי' מח: "לפעמים יחפוץ האדם להיות בערך פשוט ביחש לעבודת שמים, אבל מפני שיש לו כשרון להשכיל ביותר עומק, על כן אין מניחים את דעתו בזה, כדי שיתיגע ויוציא פנינים למען יביא בזה תועלת לעולם. והם מכלל יסורים־של־אהבה בערך הרוחניות".