ב

ביום שחרב בית המקדש נולד המשיח(1) - ביסוד החרבן כבר טמון גרעין השלמות שתתגלה בעתיד [פנק' א תרלז (שי' 6, 25)].

"בקש יעקב לגלות את הקץ° לבניו"(2) - להודיע את תכלית המעלה למה הם צריכים להגיע, באופן שיהיה אפשר להבין ולקבל על עצמם דוקא שהם יגיעו ע"י מעשיהם אל זאת המעלה [מ"ש רעח].
ע' במדור פסוקים ובטויי חז"ל, מדת הימים. ושם, אבן די לא בידין. ע' במדור זה, קץ.

"בר נפלי"(3) - תאר משיחי°, (שהמשיח) הוא הנולד ומתגלה ונגמר אחרי כל הנפלים שקדמו לו, של קצי־זמנים ומעלות־נשמות ופקודות־זוועות ופרכוסי־גאולה, שכולם מכשירים ומכינים, במפלאות תמים דעים, את שכלול ההופעה השלמה הזאת של לידת העם־הנברא° הנכתבת לדור אחרון [ע"ר ב תמה].
כמו בן הבא אחר הנפלים, כי כמה משיחי השקר, וזמני הפקידות והגזירות הגדולות והעליות לארץ וישוביה היו בבחינת נפלים, ואחריהם באה הלידה של הולד הגמור משיח האמת והצדק [מה"ה ד מב].
הבא בלידתו והתגלותו אחרי כל הנפלים שקדמו לו לכל צורותיהם השונות [ל"י א (מהדורת בית אל) מט].

  1. מדרש פנים אחרים, נוסח ב פרק ו: "ביום שחרב בית המקדש נולד הגואל".
  2. ילקו"ש בראשית מט רמז קנז.
  3. סנהדרין צו:
    הנולד ומתגלה ונגמר אחרי כל וכו' קצי־זמנים - ע"ע הסברה רחבה של הרצי"ה בעניין, במזמור יט למדינת ישראל, קרוב לסופו.