עולם הדיבור וספר דברים / הרב אליעזר קשתיאל
"אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל". משה שאמר על עצמו "לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכי" מדבר, "אֵלֶּה הַדְּבָרִים". אומר האור החיים הקודש, "אלה" בגמטריה שלושים ושש. 36 ימים שבהם משה רבנו מדבר ללא הפסקה. מר"ח שבט ועד ו' באדר, ובז' באדר משה מסתלק לבית עולמו. 36 ימים של דיבור ללא הפסקה. "אֵלֶּה הַדְּבָרִים", דיבורים שכולם של משה. איך יכול להיות?! הרי כל התורה כולה נאמרה משמים, מפי הגבורה, הקב"ה נתן לנו את התורה. ופתאום פה, משה מדבר, דיבור שלו. מתברר שיש פלא כזה, אדם שמדבר והשכינה מדברת מגרונו. דיבור שהוא כולו דיבור של מעלה.
איך מגיעים למדרגה הגבוהה הזאת? איך מתקרבים לעולם כזה, שבו הדיבורים שלנו מתאחדים עם הדיבורים האלוקים?
"אֵלֶּה הַדְּבָרִים אֲשֶׁר דִּבֶּר מֹשֶׁה", אלה הדיבורים שתמיד היה משה מדבר. תמיד דיבוריו היו דיבורים של תוכן, של אמת, של דברים חשובים, דיבורים של חסד, דיבורים של חיבה ואהבה, של גודל ומשמעות. עולם הדיבור שלנו מעצב את דמותנו, ואישיותנו. עולם הדיבור יכול לגרום לנו פיזור נוראי, פיזור נפשי. על כל מה שאנחנו מדברים אנחנו משתייכים. כשאנחנו נדבר על דברים נמוכים- נהיה נמוכים, כשנדבר על דברים לא חשובים- נהיה בנפש פחות חשובים. ככל שאנחנו מצליחים לרכז יותר את עולם הדיבור שלנו, למקד אותו, לבחון אותו, לדייק בו. עולם הדיבור שלנו הולך ומעצב נפש ואישות שיותר ויותר מתאחדת עם הדיבור האלוקי.
הזהירות מדיבורי שווא, מדיבורי הבל, נכונה כל השנה ובפרט בימים אלו. ימים שבהם השתיקה יפה, "יֵשֵׁב בָּדָד וְיִדֹּם", אומר ירמיה במגילת איכה. השתיקה באה לא במקרה, מטרתה לחנך אותנו. בט' באב לא אומרים שלום, ממעטים בשיחה. מנסים למקד את עולם הדיבור כדי שנהיה מרוכזים יותר. בכדי שהדיבור שלנו יהיה יותר ויותר הדיבור האלוקי. לא במקרה הימים הללו, ימי חודש אב, הם הימים שבהם אנחנו קוראים את חומש דברים, חומש הדיבורים.
שנזכה בעז"ה שעל ידי הדיבור המדויק, הנכון והאמיתי שלנו. יותר ויותר נשמע את דבר ה', יותר ויותר נוכל לשוחח שיחה כנה ופתוחה, שיחת תלמידי חכמים. שיחת חוליין של תלמידי חכמים שגם היא צריכה לימוד.
בשורות טובות וחודש טוב
לגרסת הדפסה לחץ כאן