ספר בראשית, ספר הישר, עומד להסתיים, פרשת ויחי יעקב. ספר בראשית נקרא ספר הישר פעמיים בנביאים ראשונים, פעם אחת בדברי ההספד של דוד על יהונתן ושאול שנפלו בקרב מול הפלישתים, ופעם שניה הוא נאמר בדברי הנביא בספר יהושע. בשעה שיהושע בגבורתו רוצה להמשיך את המלחמה עד תום ולא לוותר, וכדי להכריע את המלחמה, להכריע את הקרב הוא עוצר את השמש, "שמש בגבעון דום וירח בעמק איילון". איפה זה נאמר בספר הישר? אצלנו בפרשה. אצלנו בפרשה יעקב מברך את אפרים שזרעו יהיה מלוא הגויים. אומרים חז"ל שכל העולם כולו נעמד בתדהמה אל מול העובדה שיהושע בן אנוש עוצר את השמש.
מלחמה, להלחם על ארץ זה דבר נורמטיבי בכל העולם, לצערנו, או שלא לצערנו, אין עם בעולם שלא חווה מלחמה על ארצו על קיומו. וכמובן במלחמה, כל אחד חושב שהוא צודק, כשיש שני צדדים למלחמה כל אחד משוכנע שהאמת איתו והזכויות הן שלו. השאלה היא מיהו הישר, מיהו הצודק, מי באמת האמת איתו. וכשיהושע בא וכובש את הארץ, ולא רק כובש אלא "עד יקום גוי", עד סוף המלחמה - עד תום, מתברר שהעולם, השמש, הטבע איתו. העולם הפיסי נמצא עם יהושע. המציאות כולה מחכה לכך שישראל יכבשו את ארצם. המציאות כולה מחכה לכך שישראל יחיו את חייהם השלמים והמלאים. יהושע הוא ספר הישר בעצמו, הוא ממשיכם של האבות שנקראו ישרים. ומי שבא וממשיך את האבות שנקראו ישרים, בשבילו נברא העולם, הוא הבראשית, הוא ספר הישר בעצמו. צדקת הדרך, צדקת המלחמה בישראל שונה משל אומות העולם. לא את מלחמתנו הפרטית אנחנו נלחמים, אלא על הישרות של העולם, על קיומו הערכי של העולם, על מטרתו האידיאלית של העולם אנחנו נלחמים. השמש נעצרת, הטבע דומם, לא צועד קדימה כשברור שפה עומדת ישועתם של ישראל על הפרק, ישועת האנושות כולה.
נחזק את ידינו, את ידי כולנו, באמונה, בתפילה בתקווה שבעזרת ה' צבא הגנה לישראל יממש את כל כוחו ושיושיע את ישראל ולהגביר את עוצמתם ואת חילם.